Een kijkje achter schoolprestaties: zelfbeheersing en doorzettingsvermogen

Heb je je ooit afgevraagd of jouw karaktertrekken, zoals zelfbeheersing en doorzettingsvermogen, invloed kunnen hebben op hoe goed je het op school doet? Een recent onderzoek onder 8.000 NTR-tweelingen van 12 jaar oud leverde een interessante ontdekking op. Voor dit onderzoek hebben leraren vragenlijsten ingevuld over schoolcijfers, zelfbeheersing en doorzettingsvermogen. Misschien heeft jouw Groep 8-leerkracht ook wel meegedaan! Wat dit onderzoek zo bijzonder maakt is dat het ook rekening hield met genen, het erfelijk materiaal dat we van onze ouders erven.

Aanvankelijk dachten de onderzoekers dat als je veel zelfbeheersing en doorzettingsvermogen hebt, je daardoor ook betere cijfers op school zou halen. Maar toen ze naar de genen keken, ontdekten ze iets verrassends. Het blijkt dat de genen die je van je ouders krijgt niet alleen invloed hebben op hoe goed je het op school doet, maar ook op je zelfbeheersing en doorzettingsvermogen.

Twee-eiige tweelingen, en ook gewone broertjes en zusjes, kunnen behoorlijk van elkaar verschillen in hun karakter, ook al groeien ze samen op. En die erfelijke aanleg voor karaktereigenschappen hangt samen met de erfelijke aanleg voor hoe goed je het doet met rekenen en taal.

Als je moeite hebt met zelfbeheersing en doorzettingsvermogen, is dat vaak een kwestie van pech. Voor het ene kind is het van nature moeilijker dan voor het andere kind. Maar je kunt het jezelf wel makkelijker maken! Zorg bijvoorbeeld dat als je met schoolwerk bezig bent je telefoon ver weg ligt. Zet ook de meldingen voor berichtjes uit. En deel je huiswerk op in kleine stukjes. Klaar? Afstrepen maar!

Wetenschappelijke publicaties over dit onderwerp: Self-control and grit are associated with school performance mainly because of shared genetic effects en Self-control and grit predict school performance: strongly genetic, weakly causal