Kans van 1 op 11 miljoen: vrouw bevalt van eeneiige vierling

Op de wereld bestaan er ongeveer 72 identieke vierlingen. Meer dan bijzonder dus, als je van vier identieke kinderen bevalt.

Het overkwam een vrouw uit het Amerikaanse Texas. Ze kreeg op 1 dag vier jongens, die precies op elkaar lijken. Ze hebben voor 99,9% hetzelfde DNA, wat vergelijkbaar is met een identieke tweeling of identieke drieling.

Maar vier: dat komt bijna nooit voor. De kans dat je zwanger wordt van vier identieke kinderen, dus vier meisjes of vier jongens, is 1 op 11 miljoen. Moeder Jenny heeft het gedaan en heeft vier gezonde kinderen op de wereld mogen zetten, en dat in tijden van de coronacrisis. In haar familie komen meerlingen niet voor, dus ze had het niet helemaal verwacht. Eerst dachten artsen dat ze een drieling zou krijgen,  maar uiteindelijk bleken het er toch vier te zijn. En dat zonder ivf: een hele rake poging om zwanger te worden, dus.

Jenny maakt het naar omstandigheden goed en de jongens doen het goed. Op social media stromen de reacties binnen. ‘Dat worden heel wat boterhammen met vier jongens als ze in de puberteit zitten!’, klinkt het. Een ander zegt: ‘Besef maar hoe duur het wel niet was geweest als dit vier meiden waren…’. Nou, wat een vierdubbel geluk.

Bron: Little Things